3 największe mity o kreatywności

with 1 komentarz

Kreatywność przydaje się zawsze. Bez względu na to, czy jesteś uczniem, studentem czy pracownikiem biurowym albo fizycznym. Nie chodzi o to, aby tworzyć wielkie dzieła (choć oczywiście jeśli chcesz – to twórz!). Chodzi o to, aby efektywnie radzić sobie z wyzwaniami na uczelni, w pracy, w życiu. Kreatywność to pomysłowość, dzięki której możemy działać skuteczniej i osiągać dobre rezultaty w każdej dziedzinie. Coraz więcej pracodawców zwraca na nią swoją uwagę (o kreatywności na rozmowie rekrutacyjnej pisałam TUTAJ).

Oto kilka najbardziej szkodliwych mitów, które hamują kreatywność, ponieważ przeszkadzają w myśleniu o sobie jako człowieku kreatywnym.

Przeczytaj, zapamiętaj i zmień swoje przekonania!

MIT 1. Natchnienie jest niezbędne

Największy mit o kreatywności (twórczości) to ten, że aby być kreatywnym – trzeba mieć natchnienie, tzw. wenę. Oszem – fajnie, jeśli natchnienie jest. Ale jeśli go nie ma, to nie znaczy, że nie możesz pracować. Czekając z rozpoczęciem pracy na moment, aż pomysł sam do Ciebie przyjdzie, tracisz cenny czas. Bardzo rzadko będziesz miał idealne warunki do pracy twórczej – jeśli w ogóle będziesz miał je kiedykolwiek. Sukces to przede wszystkim ciężka praca. Niektórzy twierdzą, że składa się na niego 1% natchnienia, a 99% wysiłku.

Sam Pablo Picasso podobno powiedział kiedyś, że jeśli przyjdzie do niego natchnienie, to zastanie go przy pracy 😉

MIT 2. Kreatywnym trzeba się urodzić

Kolejnym mitem jest to, że kreatywnym albo się jest albo nie jest. Czyli jedni są po prostu zdolni – więc umieją tworzyć wielkie rzeczy, podczas gdy innym nie zostało to dane. Nic bardziej mylnego. Każdy z nas jest kreatywny. Rzeczywiście jest tak, że różnimy się pod względem tej cechy. Jedni faktycznie mają większą łatwość generowania pomysłów niż inni. Jednak każdy z nas to potrafi! Każdy z nas może pracować nad rozwijaniem swojej kreatywności (tak, tego można się uczyć – i o tym już wkrótce na blogu). Kluczem do rozwoju kreatywności i osiągania sukcesów na tym polu jest wytrwałość. Zdolności twórcze to wspaniały potencjał, ale aby go realizować potrzeba dużego wysiłku. Najwięksi twórcy osiągnęli swoje rezultaty drogą ciężkiej pracy i wiele lat zajęło im dojście tam, gdzie chcieli dojść.

MIT 3. Kreatywność jest zarezerwowana dla twórców

Mitem jest również to, że praca kreatywna jest zarezerwowana dla ludzi, którzy tworzą sztukę (muzykę, literaturę, malarstwo, grafikę, architekturę, etc.) lub pracują w obszarach, w których praca polega na generowaniu nowych pomysłów, np. dla biznesu (technologie, marketing, etc.). Oczywiście – praca kreatywna jest nieodłącznym elementem pewnych zawodów, które w głównej mierze polegają właśnie na twórczym myśleniu. Jednak kreatywność można wykorzystać wszędzie! Wiąże się ona z poszukiwaniem nowych rozwiązań; ze zmianą perspektywy patrzenia na zadanie; z usprawnieniem systemu działania; ze zmianą sposobu wykonywania pracy na skuteczniejszy, bardziej wydajny, prostszy. Swoją kreatywność możesz wykorzystać wszędzie: w biurze, w sprzedaży, w obsłudze klienta, w administracji. W uczeniu się, w nabywaniu doświadczeń. W wychowywaniu dzieci, w sprzątaniu domu, gotowaniu. W planowaniu wakacji. W spędzaniu czasu z bliskimi.

Wszystko, co robisz…

– aby przerwać rutynę,

– aby zrobić coś inaczej,

– aby znaleźć nowy sposób wykonywania pewnych czynności,

– aby było po prostu… ciekawiej 😉

… jest kreatywne.

Jest inne.

Czy odnajdujesz w swojej codzienności okazje do korzystania z kreatywności? Podziel się w komentarzu! 

#kompetencje

#kreatywność

"Produktywność w pracy. 13 zasad, dzięki którym Twoja praca będzie efektywna!"
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia wiadomości drogą e-mail.
Bezpłatny e-book i zaproszenie do newslettera
Właśnie dołączasz do mojego newslettera. Sama nie lubię spamu, więc w ramach newsletera będę wysyłać do Ciebie tylko wartościowe treści: głównie powiadomienia o nowych wpisach na blogu oraz inne informacje służące Twojemu rozwojowi. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych osobowych, poprawić je lub usunąć. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zapisu na newsletter.

Jedna odpowiedz

  1. Klaudia
    | Odpowiedz

    Rzeczywiście jest to nieoczywiste, że do pracy kreatywnej nie trzeba natchnienia… Ale skoro sam Picasso tak twierdził… 😉

Zostaw Komentarz