
Pewnie nie raz słyszałeś, że marka osobista to rzecz ważna. To fundament, na którym budujesz swój biznes, swoją karierę.
Książka, którą dziś Ci polecę to „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą” Joanny Malinowskiej-Parzydło.
Doskonale pokazuje, czym jest marka osobista, jaka powinna być i po co Ci ona.
Znajdziesz tu również ugruntowane w doświadczeniu autorki powody, dla których o markę osobistą potrzebuje zadbać każdy (bez względu na to, czy prowadzi swój biznes, czy pracuje na etacie, czy też dopiero poszukuje zatrudnienia) oraz sposoby, jak to zrobić
(dużo wiedzy na temat, jak się rozwijać przez budowanie marki, znajdziesz też TUTAJ).
Ważne pytania
Marka to nic innego, jak sposób, w jaki widzą Cię inni. Kogo widzą. Co sobą reprezentujesz. jakie mają skojarzenia. Jeśli marka jest silna – jest też atrakcyjna. Z taką marką chce się współpracować.
Joanna Malinowska-Parzydło zadaje w swojej książce pytania dotyczące Twojego wizerunku, tego, jak jesteś postrzegany przez innych. Świadomość tego to pierwszy krok do budowania swojej marki.
Kim jesteś i kim chcesz zostać?
Jak funkcjonujesz w świadomości innych?
Czego obietnicą jesteś?
Jaki masz plan na siebie?
Co Cię wyróżnia?
Co jest dla Ciebie ważne?
Jaka jest Twoja historia?
Marka kandydata do pracy
Jeśli szukasz pracy lub będziesz jej szukał w przyszłości, pomyśl o sobie – kandydacie, jako marce osobistej. Kogo widzi pracodawca? Co reprezentujesz? Jak dasz się poznać i co mu obiecasz? 😉 Odpowiedz sobie na poniższe pytania, którymi chce Cię zainspirować autorka książki „Jesteś marką” i pamiętaj, że każda zawodowa przygoda uczy czegoś nowego i jest cegiełką budującą Twoją drogę. Oprzyj więc odpowiedzi w dużej mierze na swoich doświadczeniach.
Dlaczego firma, do której aplikujesz, ma być ważnym elementem twojej kariery?
Jaki charakter pracy pozwoli Ci wykorzystać Twoje mocne strony i rozwinąć się?
Dlaczego do tej pracy warto zaangażować właśnie Ciebie?
W jakiej dziedzinie chcesz być mistrzem?
W książce pada mocne zdanie: „Silnych marek się nie zwalnia. Dodają wartości organizacji swoją reputacją.” Więc… sam widzisz, że warto świadomie budować swoją markę. Zacznij to robić. A na początku określ, kim jesteś dziś.
Marka przedsiębiorcy
Marki kojarzą nam się głównie z biznesami, dużymi firmami. Generalnie każdy przedsiębiorca ma jakąś markę. Jaką masz Ty? – jako przedsiębiorca i jako potencjalny przedsiębiorca?
jaka jest Twoja misja i wizja?
Gdzie są ludzie potrzebujący Twojej wiedzy i umiejętności?
Dlaczego inni Cię potrzebują?
Czy jesteś fachowcem w swojej dziedzinie? Czy dążysz do tego, by nim zostać?
W czym jesteś podobny do konkurencji, a co Cię wyróżnia?
O co Ci chodzi w życiu? Nie tylko w życiu zawodowym.
Jakie momenty były dla Ciebie przełomowe i ukształtowały Cię? Pozwoliły podjąć ważne decyzje?
W co chcesz inwestować w swoim życiu najwięcej? Co chcesz otrzymać?
Autorytet – silna marka osobista
Joanna Malinowska-Parzydło pięknie pisze o tym, co charakteryzuje autorytet. Wskazuje, że osoba z autorytetem nie tylko zbudowała silną markę osobistą, ale stworzyła powód, by ludzie jej słuchali i ufali. Autorytet jest wzorem zarządzania sobą, stawia użyteczne pytania, skutecznie komunikuje innym swoją wiedzę i chętnie dzieli się nią, jest odważny w kwestionowaniu znanych rozwiązań, ale odnosi się z szacunkiem do innych. Jest elastyczny w myśleniu i nastawiony na permanentną naukę. Jest kreatywnym marzycielem z pasją w działaniu, ale cechuje go wytrwałość, gotowość do poświęceń i dążenie do doskonałości. Wierzy w ludzi. Myśli pozytywnie. Ludzie go lubią.
Tak nawiasem mówiąc: czy znasz taką osobę? Czy możesz odnieść do niej powyższą charakterystykę?
Jaki masz potencjał i zadatki na to, by samemu stać się autorytetem? 😉
Zarządzanie marką
W książce znajdziesz kompletną instrukcję do tego, jak zarządzać swoją marką osobistą. Autorka szczegółowo opisała w niej, jak krok po kroku zbudować swój fundament, jak dbać o markę i rozwijać ją, począwszy od określenia swoich marzeń zawodowych, przez zdefiniowanie celów, opracowanie strategii, określenie zasobów na realizacji planów skończywszy.
Komunikacja marki
To ważne. Bo jakoś musisz pokazać się światu. Jak to zrobisz – zależy tylko od Ciebie. Autorka pisze w swojej książce, na co zwrócić uwagę komunikując swoją markę.
W dużym skrócie: Komu chcę komunikować swoja markę? Co chcę przekazać? Jak? Kiedy? Gdzie? Dlaczego?
Gorąco rekomenduję Ci książkę „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”. Jest w niej wiele wiedzy, dużo długoletniego doświadczenia autorki i mnóstwo inspiracji do tego, jak kroczyć własną drogą. Jak ją obrać. Jak zidentyfikować to, do czego chce się dążyć, o czym się marzy.
Polecam!
Rekomendacje innych wartościowych książek znajdziesz tutaj: #książki
Agnieszka
5 Responses
Malgośka
Czyli warto przeczytac 😉 z takich ksiazek polecam jeszcze „Zakamarki marki” – ale autora nie pamiętam….
Agnieszka Żmuda
„Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki” – Paweł Tkaczyk
Również polecam tę książkę 😉
Olaf
Fajne, ciekawe.
Bogusia
„Czego obietnica jesteś?” – inspirujące pytanie;)
Piotrek
A dla mnie to trudne – osobie konczacej studia – myśleć o sobie jako marce. Jednak trzeba mieć już coś na koncie żeby tak sobie powiedzieć. Nie mówię o pieniądzach Ale doświadczeniu i kompetencjach