Chcesz się rozwijać? Buduj silną markę osobistą.

with 7 komentarzy

Zakładam, że chcesz, żeby Twoje nazwisko było marką Twoich talentów, umiejętności i tego, co możesz dać.

Jeśli marki nie potrzebujesz – to nie czytaj dalej.

Mam jednak nadzieję, że chcesz wnosić wartość do świata.

Bo marki to właśnie robią: wnoszą wartość do życia ludzi. Do swojego miejsca pracy. Do rynku, na którym działają. 

To jaką marką jesteś?

Jaką marką chcesz być?

Czym jest marka osobista?

Marka osobista to wszystkie skojarzenia, wyobrażenia oraz doświadczenia związane z Twoją osobą, które mają inni ludzie. Na nich opiera się to, jak jesteś odbierany: Twoja wiarygodność, autentyczność, zaufanie do Ciebie i tego co robisz. Marka wpływa na Twój wizerunek.

Nie jest tak, że pojęcie marki odnosi się jedynie do przedsiębiorców, biznesmenów, menedżerów. Przecież kandydat starający się o pracę też potrzebuje mieć silną markę – aby to stanowisko otrzymać. Pracownik dbający o swoją markę ma z kolei dobrą pozycję specjalisty czy eksperta i jest autorytetem w swojej dziedzinie. Ludzie chcą się od niego uczyć i słuchać go.

Na czym zbudowana jest Twoja marka?

Na tym, jaki jesteś, na Twoim zachowaniu, postawach, które prezentujesz. Na uzyskanych osiągnięciach. Na tym, jak do nich doszedłeś. Jednym słowem Twoja marka opiera się na tym, co sobą reprezentujesz i czego doświadczają dzięki Tobie inni. Silna marka to taka, której podstawą są Twoje wartości i ich spójność z tym, co mówisz, co robisz, a nawet, jakie masz relacje z ludźmi. To, jakim jesteś specjalistą i jak to komunikujesz.

Po co Ci marka osobista?

Bez względu na to, czy masz swój własny biznes, czy pracujesz na etacie, czy też dopiero wchodzisz na rynek pracy – potrzebujesz silnej marki osobistej.

Prawda jest taka, że jakąś markę już masz – w zależności od tego, kim jesteś, jaki jesteś, jakie zasoby, umiejętności i osiągnięcia posiadasz.

Teraz pora zdecydować, jak swoją markę osobistą rozwijać i czy w ogóle chcesz ją świadomie budować.

Jeśli masz swój biznes – pamiętaj, że jego marką jesteś w głównej mierze Ty. Twój biznes będzie tak spostrzegany, jak ludzie postrzegają Ciebie. Z Tobą będą go kojarzyć. Ty jesteś jego wizytówką.

Jeśli pracujesz na etacie i chcesz się rozwijać, awansować, powiększać swoją odpowiedzialność w pracy – potrzebujesz dać się poznać jako rzetelny, odpowiedzialny pracownik, z potężnym potencjałem, który chcesz realizować. Niech Twoja marka będzie tego obietnicą.

Jeśli poszukujesz pracy (mając doświadczenie lub nie), potrzebujesz zaprezentować się pracodawcy jako marka, za którą stoi obietnica dobrego specjalisty.

Jaką marką osobistą jesteś w życiu zawodowym?

Odpowiedz sobie – koniecznie to zapisując! – na poniższe pytania.

  • Kim jesteś?
  • Z jakimi 4 wartościami chcesz się identyfikować?
  • Ujmij w 2 zdaniach podsumowanie swojego dotychczasowego życia.
  • Jaka jest Twoja największa umiejętność czy talent, dzięki któremu osiągnąłeś lub chcesz osiągnąć swój sukces zawodowy?
  • Jakiego rodzaju osiągnięcia z przeszłości są dla Ciebie najważniejsze? Dlaczego akurat te?
  • Jakie są Twoje 3 najmocniejsze i najbardziej charakterystyczne cechy?
  • Co wnosisz, jaką wartość dajesz/możesz dać firmie, współpracownikom lub klientom poprzez to, co robisz i jak to wykonujesz?
  • W co najwięcej zainwestowałeś w swoim życiu do tej pory – pod kątem rozwoju zawodowego (inwestycja zarówno pieniędzy, jak i czasu)?
  • Jak uważasz: co o Tobie myślą Twoi współpracownicy, szef, kontrahenci czy klienci? Z czym Cię kojarzą?
  • Z czym chcesz być kojarzony (umiejętności, zachowania, cechy)?
  • Jakbyś opisał swoją postawę wobec szeroko rozumianej pracy?

Odpowiadając sobie na te pytania – stworzysz obraz swojej marki. Podkreśl w tym opisie to, z czego jesteś najbardziej dumny, co jest dla Ciebie najważniejsze. 

Zastanów się, co chciałbyś zmienić, rozwinąć, nad czym popracować? Jaką marką chciałbyś być?

To, że wiesz już jaką marką jesteś pozwala Ci na przynajmniej 3 rzeczy:

  1. wiesz, ile jesteś wart. co masz do zaoferowania pracodawcy, współpracownikom czy klientom;
  2. masz świadomość tego, jak możesz być postrzegany przez innych;
  3. wiesz, czy jest coś, co chciałbyś zmienić w swoim wizerunku.

W jaki sposób zbudować silną markę osobistą?

Rozwijaj samoświadomość – to dzięki niej wiesz, jaki jesteś i co umiesz, na co Cię stać i czego chcesz od życia, a także jaką masz misję. A jeśli to wszystko wiesz – łatwiej Ci iść do przodu.

Bądź konsekwentny i wytrwały w działaniu, uparty w realizacji celów – bo dzięki temu, widać, że wiesz, czego chcesz.

Ucz się i doskonal – gdyż rozwój pokazuje, że masz motywację, samodyscyplinę, być może dobre nawyki i chcesz się rozwijać.

Bądź zaangażowany (w pracę, projekty różnego rodzaju, też pozazawodowe, inne działalności) – bo to świadczy o tym, jaki jesteś, jak pracujesz i co lubisz.

Realizuj swoje wartości – a to bardzo ważne nie tylko dlatego, że wtedy jesteś wierny sobie i masz poczucie sensu, ale również z uwagi na to, że dajesz się poznać jako spójna osoba pod kątem tego, co myślisz, czujesz i co rzeczywiście robisz. Myślę, że spójność wartości z działaniem człowieka jest jego najważniejszą wizytówką.

Buduj zaufanie wśród innych – bo jeśli ufają Ci inni ludzie, to wierzą w Ciebie, w Twój potencjał, Twoje plany i zamiary.

Dbaj o dobrą komunikację z innymi – taką, która pokazuje, że drugi człowiek jest dla Ciebie ważny, że go szanujesz i chcesz go poznać, ale też dajesz poznać siebie.

Miej odwagę – nie ma silnej marki osobistej bez odwagi: w dokonywaniu wyborów, w podejmowaniu decyzji, w realizowaniu swoich marzeń i w byciu sobą.

Bądź silną marką

Jeśli w swoim zachowaniu, działaniu, ustalaniu celów i sposobie ich realizacji, a także w codziennym życiu kierujesz się lub będziesz kierować powyższymi wskazówkami, to zbudujesz silną markę osobistą.

Taką, która dobrze się kojarzy.

Jaką chce się spotkać.

Jaką chce się zatrudnić.

Której chce się słuchać i warto ją poznać, bo wniesie wartość.

I tego Ci życzę – postanowienia i decyzji o tym, by być silną marką. By wnosić wartość do życia, pracy i rozwoju innych osób.

Podziel się, proszę, w komentarzu: czy masz w sobie gotowość do tego, aby zacząć myśleć o sobie jako marce? 😉

Agnieszka

_____________________________________________________________________________________________________

 

Zapisz się na newsletter i pozostańmy w kontakcie!
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia wiadomości drogą e-mail.
Odbierz 10 wskazówek, jak zostać ekspertem w swojej dziedzinie!
Dołączając do newslettera otrzymasz na swój e-mail link do artykułu o tym, jak stać się ekspertem w swojej branży. W ramach newsletera będę wysyłać do Ciebie jedynie wartościowe treści - głównie powiadomienia o nowych wpisach na blogu oraz dodatkowe materiały. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych osobowych, poprawić je lub usunąć. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zapisu na newsletter.

7 Responses

  1. Kasia
    | Odpowiedz

    Tak! Po tym artykule ma pewno! 😉

  2. Klaudia
    | Odpowiedz

    No jasne!

  3. Daniel
    | Odpowiedz

    Fajny artykuł. Zacznę o tym myśleć

  4. Fabi
    | Odpowiedz

    Nie wiem czy każdy potrzebuje silnej marki. Ale ja chciałbym swoją miec. Dzieki

  5. Iwona
    | Odpowiedz

    Bardzo przydatna wiedza 😀 Dziękuję

  6. Olaf
    | Odpowiedz

    Ciekawy tekst i dość uniwersalne wskazówki.

  7. Anna
    | Odpowiedz

    Artykuł ciekawy, pomocny przy poznaniu wlasnej osoby. Czasem trudno nam się ocenić samemu jacy jesteśmy i jak ludzie moga nas postrzegać. To jacy jesteśmy i jak ludzie nas widzą jest mega ważne w relacjach międzyludzkich, znalezieniu pracy czy poziomie życia towarzyskiego.

Leave a Reply