Jak dobrze zacząć pracę w nowym zespole?

with 3 komentarze

Kiedy pisałam o 10 najważniejszych kompetencjach w pracy (artykuł ten znajdziesz TUTAJ), zawarłam wśród nich współpracę i umiejętności komunikacyjne.

No i pewnie powiesz: banał. Znowu o empatii, o rolach w zespole, o otwartości na potrzeby innych czy wyrażaniu swoich emocji…

I tu Cię zaskoczę.

Zespół dawniej i dziś

Praca w grupie zwykle jest spostrzegana tak, że realizuje jakieś potrzeby jej członków. Przede wszystkim zapewnia poczucie bezpieczeństwa: jeśli pracujesz w zespole, to jeden za wszystkich – wszyscy za jednego! I pewnie nadal to funkcjonuje w wielu miejscach. Jednak obecne czasy pozmieniały trochę zasady.

No dobra: to my – współcześni – je pozmienialiśmy. I głównie dotyczy to większych firm i korporacji.

Dziś pracuje się inaczej niż kiedyś. Dziś trzeba: uczyć się i wdrażać szybko, dowozić projekty, wywiązywać się z terminów, realizować targety. Dziś praca w zespole to zadanie. Często nie ma czasu na to, by stworzyć normy grupowe czy zidentyfikować wspólne wartości, czy nawet dobrze się poznać, polubić. Dziś ludzie przychodzą do pracy i przystępują do zadań. O wiele bardziej kładzie się nacisk na rozliczenie pracy, na monitorowanie efektywności.

Kiedyś dbano bardziej o to, by w grupie pracowało się przyjemnie. Dziś, owszem jest to ważne, ale kluczowe – też dla członków zespołu – są rezultaty wspólnych działań.

Współpraca i komunikacja

Praca w zespole niewątpliwie wymaga współdziałania. Mamy jeden główny cel, a każdy dostał swoje zadanie.

Dobry zespół to ludzie udzielający sobie merytorycznej informacji zwrotnej. Bez obaw o to, że ktoś się obrazi, można wyrazić krytykę (oczywiście konstruktywną), ale i bez obaw można ją przyjąć (nie brać jej osobiście, a odnieść jedynie do wykonanej pracy). Badania dowodzą, że zespoły, w których pracownicy udzielają sobie na bieżąco informacji zwrotnej, pracują o wiele skuteczniej, a także kreatywniej!

Potrzebna jest konfrontacja pomysłów. Feedback. Merytoryczne starcie 😉 Te elementy powodują, że realizacja zadań jest efektywniejsza. A człowiek może się rozwijać: czerpać z doświadczeń i umysłów współpracowników, ale i uczyć się na swoich błędach, przez nich zauważonych i w dobrej wierze wskazanych.

W co potrzebujesz się wyposażyć?

– otwartość na różnorodność;

– tolerancja na różne style pracy, style myślenia, rozwiązania;

– samoświadomość na temat tego, jak ja pracujesz, czego chcesz, jak się komunikujesz;

– umiejętność rozdzielenia zadania od… siebie. Rozumienie, że krytyka Twojej pracy nie jest skierowana w Ciebie;

– umiejętność zwięzłego wyrażania się, formułowania konkretnych komunikatów, informacji zwrotnych;

– odpowiedzialność za swoje działania, jak i za cały projekt, terminowe wywiązywanie się z zadań.

Wyzwanie

Ogromnym wyzwaniem jest to, że na rynku pracy spotykają się różne pokolenia: X, Y, Z. Każde z nich ma inne preferencje, inne myślenie, inne oczekiwania. Komunikacja między osobami z dwóch różnych pokoleń wymaga niezwykłej otwartości, elastyczności i tolerancji.

Atmosfera w pracy

Na szczęście to nie tak, że w nowoczesnych zespołach nie tworzą się relacje i nie wyraża się emocji. To zawsze będzie człowiekowi potrzebne. Dobra atmosfera i satysfakcja są bardzo ważnymi czynnikami zadowolenia z pracy. A kiedy jest dobra atmosfera? Wtedy, gdy zadanie idzie do przodu i każdy wywiązuje się ze swoich obowiązków, dodając swoją cegiełkę do wspólnych wyników, ale przede wszystkim, kiedy zachowanie członków zespołu jest przejrzyste, kiedy mogą na siebie nawzajem liczyć. Służyć radą i pomocą.

Takiej pracy zespołowej Ci życzę: satysfakcjonującej, rozwijającej, ale i – po ludzku – w dobrej atmosferze 😉

O innych kompetencjach potrzebnych w pracy poczytasz tu: #kompetencje

Agnieszka

__________________________________________________________________________________________________

Zapisz się na newsletter i pozostańmy w kontakcie!
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia wiadomości drogą e-mail.
Odbierz 10 wskazówek, jak zostać ekspertem w swojej dziedzinie!
Dołączając do newslettera otrzymasz na swój e-mail link do artykułu o tym, jak stać się ekspertem w swojej branży. W ramach newsletera będę wysyłać do Ciebie jedynie wartościowe treści - głównie powiadomienia o nowych wpisach na blogu oraz dodatkowe materiały. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych osobowych, poprawić je lub usunąć. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zapisu na newsletter.

3 Responses

  1. Tom
    | Odpowiedz

    Ja pracuje w dość małej firmie. I u nas jednak stawia się na atmosferę relację. Oczywiście praca ważna Ale atmosfera również.
    Natomiast wyobrażam sobie że w korporacjach może tak być że praca i zadania przede wszystkim

    • Agnieszka Żmuda
      | Odpowiedz

      Tak – to prawda, że ta zadaniowość jest domeną głównie większych firm – tych, gdzie system rozliczania pracy jest bardziej określony 😉

  2. Ania
    | Odpowiedz

    A u mnie tak wlasnie jest: zadanie, praca, efektywność. Generalnie sympatie i antypatie nie mają znaczenia. Teraz po pewnym czasie pracy w tej firmie mam już d tego zdrowy stosunek. Ale na początku miałam wrażenie że pracujemy trochę jak robociki

Leave a Reply