Choć wiele zależy od tego, w jakim charakterze pracujesz, to istnieją pewne kompetencje, które pożądane są w każdej (albo prawie każdej) firmie. Dla mnie jest 10 najważniejszych. Dzięki nim wzrasta efektywność w pracy. Ale przede wszystkim: żyje się lepiej. Łatwiej. Przyjemniej.
Kompetencje twarde i kompetencje miękkie w pracy
Aby pracować na konkretnym stanowisku potrzebujesz kompetencji twardych – czyli najprościej mówiąc: tego, co umiesz i wiesz na temat swojej specjalności. Są to wszelkie umiejętności „techniczne” oraz wiedza „co i jak?”, pozwalające na wykonywanie danej pracy.
Równie ważne są też kompetencje miękkie, osobiste – czyli to: jaki jesteś, jak działasz, jak myślisz, jak się komunikujesz. To one decydują o Twoim stylu pracy, o relacjach z współpracownikami lub klientami, a także o Twoich rezultatach. Dzięki kompetencjom miękkim możesz zdecydowanie lepiej wykorzystywać swoją wiedzę oraz umiejętności specjalistyczne i… szybciej się rozwijać.
Zatem co jest najbardziej cenione i poszukiwane przez pracodawców?
1. Proaktywność – związana z inicjatywą. To wychodzenie naprzeciw życiu 😉 Nie czekam na to, co mi się przydarzy, tylko sama szukam różnych możliwości, podejmuję zadania. Decyduję, nie zwlekając, aż nie będę miała wyboru. Jest cechą charakteryzującą ludzi uzyskujących największe osiągnięcia w pracy. Oni sięgają po sukcesy. Nie czekają aż sukces sam się przydarzy (a więcej o proaktywności pisałam TUTAJ).
2. Kreatywne myślenie – super kompetencja w pracy i na życie! Kreatywność to umiejętność zrobienia czegoś z pozornie niczego. Zauważania szczegółów, korzystania z możliwości. Znajdywania rozwiązań nieoczywistych. To pomysłowość w każdej dziedzinie życia. Pracodawcy cenią sobie ludzi kreatywnych, ponieważ wnoszą nową jakość do ich biznesu (a więcej o kreatywności pisałam TUTAJ).
3. Kompetencje emocjonalne (inteligencja emocjonalna) – czyli umiejętności zarządania emocjami i wykorzystywania ich, by efektywniej działać, ale i myśleć. Rozpoznawanie, akceptowanie i kontrolowanie emocji jest kluczem dla dobrych relacji z innymi ludźmi, a także dla własnego samopoczucia. A jak się łatwo domyśleć – im lepsze samopoczucie, tym bardziej chce się działać! (o IE po ludzku: TUTAJ, a o powodach, dlaczego IE jest ważna w pracy TUTAJ)
4. Zadaniowe radzenie sobie ze stresem – czyli działanie zamiast zamartwiania się. Jednych stres paraliżuje. Inni uciekają od niego. Jeszcze inni skupiają się na nim i nieustannie o nim myślą. Zadaniowe radzenie sobie to koncentracja na tym, co trzeba zrobić, by wyjść z trudnej sytuacji. To stanięcie oko w oko z wyzwaniem. Najlepszy sposób na poradzenie sobie ze stresem (poczytasz o tym TUTAJ).
5. Szybkie uczenie się – związane z przyswajaniem dużej ilości informacji i umiejętnością zarządzania nimi, wykorzystywania ich w praktyce.
6. Adaptacja do zmiany – połączona z otwartością na zmianę i uczeniem się. W dzisiejszym świecie ciągłych zmian i przeobrażania się jest to umiejętność niezbędna. To zdolność dostosowania się do tego, co nowe i podejmowanie skutecznego działania w nowych okolicznościach. Dodałabym tu jeszcze entuzjazm w stosunku do zmian 😉 (artykuł o uczeniu się i o adaptacji do zmiany jest TUTAJ)
7. Efektywne zarządzanie sobą w czasie – kompetencja bezcenna! Czas to najważniejsze, co masz. Czasu nie można „odrobić”. Człowiek, który potrafi umiejętnie go wykorzystać, zawsze będzie mieć większe osiągnięcia niż inni i będzie bardziej usatysfakcjonowany z tego, jak działa (o mojej ulubionej technice zarządzania czasem oraz planowania – pisałam TUTAJ).
8. Współpraca – która pozwala na efekt synergii w pracy zespołowej. Tylko dzięki skutecznej współpracy ludzie mogą wypracować w grupie rezultaty lepsze niż suma wszystkich pojedynczo zrobionych zadań.
9. Umiejętności komunikacyjne – bo każdy z nas pracuje lub będzie pracować z ludźmi. Czy w zespole, czy z klientem, czy też z przełożonym. Dobra komunikacja pozwala na przekazanie wszystkich istotnych informacji – co jest ważne dla skutecznego działania. Dobra komunikacja sprzyja też pozytywnej atmosferze, a to jest kluczowe dla zadowolenia pracowników (o tym, jak odnaleźć się w nowym zespole i jak się w nim komunikować – poczytasz TUTAJ)
10. Motywowanie się i samodyscyplina – bo w pracy jest też tak, że nawet jeśli lubisz to, co robisz, to z pewnością pojawiają się też takie obowiązki, które musisz po prostu odhaczyć. Gorzej, jeśli są to rzeczy ważne. Kluczowe. A Tobie się nie chce. Umiejętność samodyscypliny pozwala Ci po prostu działać – niezależnie od okoliczności. Wiesz, że potrzebujesz to zrobić – i robisz (więcej o tym, co robić, gdy brakuje motywacji: TUTAJ).
Kompetencje miękkie w rekrutacji
Poszukując kandydatów do pracy, bardzo często zwraca się uwagę na wybrane spośród wymienionych umiejętności. Zdarza się, że na pewne stanowiska to kompetencje miękkie mają decydujące znaczenie przy wyborze kandydata na dane stanowisko. To one decydują bowiem o efektywności przyszłego pracownika. Rekruterzy pytają najczęściej o sytuacje z życia zawodowego, kiedy kandydat wykorzystywał wybraną umiejętność, np. o pracę w zespole czy o jakąś inicjatywę, którą podjął w poprzednim miejscu pracy (czyli o postawę proaktywną). Czasem pracodawcy na spotkaniach rekrutacyjnych przygotowują również zadania dla kandydatów, aby zweryfikować w praktyce ich kompetencje, np. te dotyczące kreatywnego myślenia.
Rozwój kompetencji miękkich
Na szczęście wszystkie w wymienionych kompetencji można trenować, rozwijać, uczyć się ich. Choć nie jest to łatwe. Najważniejsze to być świadomym tego, w czym jesteś mocny, a nad czym potrzebujesz pracować oraz jakich umiejętności Ci potrzeba. Taka świadomość to podstawa.
W kolejnych artykułach poświęcę uwagę właśnie tym umiejętnościom – każdej z osobna, abyś lepiej je poznał oraz miał świadomość ich znaczenia w pracy i w życiu, a także po to, abyś zaczął zwracać na nie swoją uwagę 😉 Możesz je wszystkie znaleźć tu: #kompetencje
A może przychodzą Ci do głowy również inne kompetencje niezbędne do efektywnej pracy?
Agnieszka
Jedna odpowiedz
Michał
W mojej branży (strony internetowe) jest, siłą rzeczy, bardzo dużo technicznych osób. Wiele z nich, w tym ja, nie ma naturalnego daru do łatwego komunikowania się z innymi. Kiedy mają pracować samodzielnie, wtedy wszystko idzie jak trzeba, a gdy do współpracy włącza się choćby jedna osoba więcej – wtedy pojawiają się kłopoty. Co z tego, że ktoś jest dobrym specjalistą w swojej dziedzinie, gdy w pracy z klientem komunikacja zawodzi?
Z moją Pauliną pracujemy razem i jedną z rzeczy, które mi słabo wychodzą (choć z czasem, oczywiście, coraz lepiej) jest właśnie ta komunikacja. No gadać trzeba, no! 🙂 Kiedy w końcu amerykańscy naukowcy wynajdą telepatię? Tu się czeka! 😉