Inteligencja emocjonalna to – najprościej mówiąc – zdolności do rozumienia emocji i zarządzania nimi (łopatologicznie, bez żargonu psychologicznego o tym, czym jest IE pisałam TUTAJ).
To bardzo modne pojęcie, też w realiach biznesowych. Rynek oferuje mnóstwo szkoleń z zakresu rozwijania IE. Ale czy warto kształtować swoje umiejętności emocjonalne? I właściwie jakie mają znaczenie?
10 najważniejszych powodów zawodowych (i nie tylko), dla których pracownicy inteligentni emocjonalnie są wysoko cenieni na rynku pracy:
-
Im wyższe zdolności emocjonalne osoby, tym jej poziom funkcjonowania bliższy jest maksymalnemu wykorzystaniu jej możliwości! Oznacza to, że pracownicy, których cechują wysokie umiejętności emocjonalne potrafią dać z siebie więcej, pracować wydajniej, osiągać więcej.
-
IE sprzyja elastyczności w działaniu, szybkiej adaptacji, dostosowaniu się do panujących warunków oraz zmian. Życie w dzisiejszych czasach wymusza na nas dostosowywania się do ciągłych zmian. Ci, którzy potrafią efektywnie i elastycznie zaadaptować się do nowych warunków, osiągają więcej, pracują efektywniej.
-
Inteligencja emocjonalna wiąże się z generowaniem twórczych pomysłów. Proces twórczy ściśle wiąże się z przeżywaniem różnych emocji. Umiejętne ich pokierowanie skutkuje rozwojem kreatywności i innowacyjnymi rozwiązaniami.
-
Umiejętności emocjonalne pozwalają na przyjmowanie różnych punktów widzenia, co sprzyja efektywniejszej ocenie sytuacji i proponowaniu skuteczniejszych rozwiązań.
-
Pracownicy inteligentni emocjonalnie mają lepszy wgląd w siebie i efektywniej oceniają swoje możliwości. Cechuje ich również większy entuzjazm podczas wykonywania zadań. Dzięki temu są skuteczniejsi w działaniu, wywiązują się z podjętych zobowiązań, a także pracują z większą energią. Potrafią również lepiej zmotywować się do pracy.
-
Inteligencja emocjonalna jest pozytywnie związana z trafnymi decyzjami finansowymi.
-
IE ma pozytywne znaczenie dla nawiązywania i utrzymywania kontaktów nie tylko osobistych, ale i biznesowych. Wpływa na zachowanie wysokiej jakości relacji. Relacje biznesowe z kontrahentami, jak i relacje ze współpracownikami mają ogromne znaczenie dla zadowolenia z pracy. Wpływają też na motywację. Osoby inteligentne emocjonalnie są zwykle bardzo lubiane.
-
Zdolności emocjonalne mają pozytywny związek z najbardziej efektywnym sposobem radzenia sobie ze stresem, czyli z koncentracją na zadaniu. Ponadto IE jest czynnikiem chroniącym przed wypaleniem zawodowym.
-
Osoby inteligentne emocjonalnie czerpią większą satysfakcję z pracy. A najczęściej zadowolony pracownik to dobry pracownik 😉
-
Wysokie zdolności emocjonalne mają pozytywny wpływ na pracę zespołową. Dzięki dostrzeganiu i rozumieniu emocji i odczuć innych osób, możliwa jest skuteczna komunikacja. Również umiejętność przyjmowania różnych punktów widzenia jest bezcenna w pracy nad wspólnymi rozwiązaniami.
Jeśli chcesz poczytać też o innych kompetencjach, o których piszę na blogu, znajdziesz je tu: #kompetencje
Agnieszka
4 Odpowiedzi
Andrzej
Ciekawy jestem czy rzeczywiście IE można rozwinąć a umirjetnosci emocjonalnych się uczyć. Bo jednak to jest chyba kwestia w dużej mierze wrodzona
Agnieszka Żmuda
Tak, to prawda, że podstawą dla zdolności emocjonalnych jest biologia. Ale umiejętnościzarządzaia emocjami można również trenować. Nie jest to łatwe i wymaga wysiłu. Ale warto! Zresztą częścią inteligencji emocjonalnej jest również wiedza emocjonalna – a tę zdecydowanie można nabywać 😉
Leszek
Nie doceniamy emocji. A jak widać warto 😉 warto podkreślać od że rozwijanie inteligencji emocjonalnej jest po prostu opłacalne- oprócz tego że rozwojowe
Anula
Bardzo użyteczny i treści artykuł. Dzięki 😉