
Gdy ludzie mówią mi, że nie są kreatywni, zakładam, że po prostu jeszcze nie wiedzą, co to znaczy.
Ken Robinson
Kreatywność pojawia się stosunkowo często w obszarze wymagań w wielu ogłoszeniach o pracę. Rekruterzy pytają o nią kandydatów na rozmowach kwalifikacyjnych (więcej o tym poczytasz TUTAJ). Jest ważna dla pracodawców.
Sam przecież wiesz czym jest kreatywność. Pewnie kojarzy Ci się z wychodzeniem poza schemat, łamaniem konwencjonalnego sposobu patrzenia na problem i rozwiązania, generowaniem pomysłów. I słusznie. Ale czy tylko tyle?
Z tego artykułu dowiesz się, jak ocenić swoją kreatywność i jakimi argumentami uzasadniać ją na rozmowie kwalifikacyjnej.
Od czego zależy Twoja kreatywność?
Możesz rozwijać swoją kreatywność w myśleniu i działaniu. Każdy z nas ma w sobie potencjał twórczy. To, w jakim stopniu zostanie rozwinięty, zależy od kilku czynników:
1. Po pierwsze od Twojej osobowości. Jeśli jesteś otwarty na doświadczenia, ciekawy świata, a przy tym aktywny i wytrwały, z pewnością łatwiej będzie Ci rozwijać swoją kreatywność. Wymienione cechy sprzyjają podejmowaniu wyzwań, uczeniu się nowych rzeczy i wykonywaniu systematycznej pracy.
2. Na rozwój zdolności twórczych ma wpływ również inteligencja i uzdolnienia. Inteligencja pozwala np. na głębszą analizę problemu. Uzdolnienia wpływają na to, w jakich obszarach Twoja kreatywność będzie rozwijać się najbardziej (ze względu na uzdolnienia, preferuje się konkretne dziedziny – np. pisanie, obszar techniczny czy plastyka).
3. Dużo zależy również od środowiska, w którym się wychowałeś oraz w którym przebywasz obecnie. Otoczenie stwarza nam możliwości kontaktu z różnymi bodźcami. Zachęca nas (lub zniechęca) do rozwoju i angażowania się w różne aktywności.
Jak ocenić swoją kreatywność?
Istnieje szereg testów psychologicznych służących do badania zdolności twórczych. Jeśli masz możliwość, aby skorzystać z pomocy psychologa i poddać się takiemu testowi – oczywiście możesz to zrobić.
Aby ocenić swoją kreatywność nie musisz jednak korzystać z tego rodzaju narzędzi. Wystarczy dobrze zastanowić się nad swoim stylem myślenia i działania (w tych dwóch obszarach ujawnia się Twoja kreatywność). Jest wiele wskaźników kreatywności. Poniżej najważniejsze.
Otwartość na doświadczenie – połączona z ciekawością świata. Aby być kreatywnym, trzeba poznawać to, co nowe. Poszerzanie horyzontów buduje przestrzeń dla nowych pomysłów.
Krytyczne spojrzenie – podawanie w wątpliwość istniejących rozwiązań. Widzenie problemu z różnych stron.
Zadawanie pytań – pytania umożliwiają głębszą analizę problemu, lepsze jego zrozumienie, a także wyodrębnienie mniejszych części sytuacji problemowej, by ją następnie przeorganizować i poszukać twórczego rozwiązania.
Niezależność w myśleniu i działaniu – nonkonformizm, oryginalność, wyjście poza to, co standardowe, odwaga bronienia swojego pomysłu i umiejętność uzasadnienia go.
Generowanie pomysłów – nawet najbardziej odległych czy dziwacznych, umiejętność dostrzegania wielu opcji – by móc wybrać najlepszą.
Wytrwałość – to nieodłączny element kreatywności. Nie ma twórczych rozwiązań bez tej cechy. A wszystko dlatego, że proces twórczy musi potrwać. Często do genialnych rozwiązań dochodzi się metodą prób i błędów, serią porażek (patrz T. Edison: lata pracy, aby wynaleźć żarówkę i mnóstwo nieudanych prób po drodze).
Zrób teraz rachunek… swojej kreatywności
– Czy jesteś otwarty na nowe doświadczenia? Wypisz 3 nowe doświadczenia zdobyte w ciągu ostatniego roku. Czy chętnie podejmowałeś te zadania? Jak się czułeś w trakcie zdobywania tych doświadczeń? Ponadto przypomnij sobie, czy w ostatnim roku zmieniłeś zdanie na jakiś ważny dla Ciebie temat? Jeśli tak – co sprawiło, że zmieniłeś zdanie?
– Czy jesteś krytyczny wobec stawianych założeń, argumentów, rozwiązań? Czy zadajesz pytania? Czy drążysz temat, jeśli coś nie jest dla Ciebie jasne? Czy jesteś ciekawy? Przypomnij sobie takie sytuacje.
– Czy umiesz wygenerować wiele pomysłów / rozwiązań (bez względu na ich sensowność) w odpowiedzi na konkretny problem? Czy wychodzisz poza schemat? Poza to, co konwencjonalne? Przypomnij sobie jakiś swój pomysł, o którym możesz powiedzieć, że był niekonwencjonalny.
– Czy jesteś niezależny w działaniu? Czy pracując nad danym rozwiązaniem zastanawiasz się z jaką reakcją innych osób się ono spotka? Czy najważniejsze jest dla Ciebie, by Twoja praca była efektywna?
– Czy jesteś odważny w bronieniu swojego zdania lub pomysłu? Czy umiesz uzasadnić swoje stanowisko?
– Czy jesteś wytrwały w działaniu? Przypomnij sobie 3 przykłady aktywności, które wytrwale wykonywałeś aż do zamierzonego osiągnięcia.
O ile nie masz wpływu na środowisko, w którym się wychowałeś, to możesz decydować, w jakim otoczeniu przebywasz obecnie. Czy jest ono inspirujące? Czy sprzyja Twojemu rozwojowi?
Twoja osobowość jest już w dużej mierze ukształtowana. Ale możesz świadomie wybierać to, czego się podejmujesz, co chcesz robić, jak chcesz się rozwijać i zmieniać.
Jeśli chcesz działać kreatywnie, potrzebujesz świadomie wybrać drogę poszukiwania nowych rozwiązań.
A czy Ty – jesteś kreatywny(a)? Daj znać w komentarzu 🙂
Agnieszka
2 Responses
Adam
Ja jestem. Nawet bardziej niż myslalem – taki w wniosek po artykule 😉
Aska
Nie wiem czy wytrwalosc pełni aż taka rolę w kreatywności…. No może w przypadku długich procesów twórczych