Kreatywność jest modna.
Pracodawcy coraz częściej oczekują jej od kandydatów. Dlaczego na rynku pracy kreatywne osoby są pożądane? Bo są skuteczne, pomysłowe, proponują nowe rozwiązania, idą naprzód i osiągają wiele.
Oczywiście wszystko zależy od tego, o jakie stanowisko się ubiegasz. Są zawody wymagające kreatywności, ponieważ wykonywana praca jest twórcza. Ale istnieje wiele profesji, w których kreatywność po prostu znacznie ułatwia pracę i wspiera efektywność.
Jeśli aplikujesz na stanowisko, na którym kreatywność jest pożądana, a przynajmniej mile widziana, możesz spodziewać się, że podczas rekrutacji pracodawca zwróci uwagę na ten obszar Twoich umiejętności i dyspozycji.
Przygotuj się zatem.
O co zapyta pracodawca?
Najczęściej osoba rekrutująca pyta kandydatów o przykłady kreatywnych działań z poprzedniego miejsca pracy. Prosi, aby wymienić jeden lub kilka pomysłów, które wprowadziłeś do swojej pracy, aby uczynić ją bardziej efektywną. Czasem kandydat zostaje poproszony o ocenę wprowadzonych przez siebie rozwiązań: czy się sprawdziły i dlaczego, jak można byłoby je udoskonalić, patrząc na nie z obecnej perspektywy i, ewentualnie, co zmienić?
Na rozmowie kwalifikacyjnej może pojawić się też pytanie: Czy jesteś kreatywny? wraz z prośbą, by uzasadnić swoje stanowisko. Przypomnij sobie sytuacje (zawodowe i pozazawodowe), kiedy zrobiłeś coś inaczej, po swojemu, niestandardowo. Zastanów się, dlaczego możesz powiedzieć, że Twoje pomysły były kreatywne. Jakie cechy Twojej osobowości wiążą się z kreatywnością?
Idąc na spotkanie z pracodawcą możesz spodziewać się również, że pojawi się zadanie badające Twoją kreatywność, tzw. case study. Rekruter może wtedy w praktyce sprawdzić Twoją pomysłowość. Pamiętaj: wychodź poza standardowe rozwiązania. Myśl poza schematami. Generuj pomysły – nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie wydają się być związane z tematem.
Doświadczenie jako atut osoby kreatywnej
Aby generować nowe pomysły, najczęściej trzeba znać temat. Dowiedziono, że największą kreatywność w pracy przejawiają osoby z długim doświadczeniem na danym stanowisku, posiadające wiedzę ekspercką i wysokie kompetencje.
Im więcej wiesz, tym łatwiej kojarzysz, co działa, co można ze sobą zestawić. Masz duży worek pomysłów.
Dla przykładu:
Jeśli jesteś szkoleniowcem i przepracowałeś wiele godzin na sali szkoleniowej, przeczytałeś wiele książek trenerskich, poznałeś mnóstwo ćwiczeń, to nie będzie dla Ciebie szczególnie trudne opracowanie własnego, nowego, autorskiego programu szkolenia, albo wymyślenie ad hoc ćwiczenia podczas warsztatów, gdy wymaga tego sytuacja. Dla początkującego trenera byłoby to z pewnością większym wyzwaniem.
Oto moc doświadczenia. Wiedzy i umiejętności.
Przedstaw podczas rozmowy rekrutacyjnej swoje doświadczenie jako rozwijające Twoją kreatywność. Opowiedz, co czyni Cię kreatywnym. Podaj przykłady.
Umysł nieskażony utartymi schematami
Czasem jest jednak tak, że to właśnie świeży umysł może być bardziej kreatywny w pewnych sytuacjach, ponieważ nie zna utartych schematów postępowania i będzie starał się znaleźć własne sposoby działania. Jest to bardzo cenny pracownik w firmie, w której oczekuje się zmiany, nowego podejścia, świeżego spojrzenia na istniejące rozwiązania. Również w sytuacji, kiedy nowo zatrudniona osoba przychodzi z doświadczeniem z innej firmy, jest szansa, że przyniesie ze sobą nowe, ciekawe pomysły, które będzie można wdrożyć.
Podczas spotkania rekrutacyjnego przedstaw się jako osoba, która dzięki swoim doświadczeniom z różnych obszarów ma wiele pomysłów, które mimo że są niezwiązane z branżą, w której obecnie starasz się o pracę, mogą sprawdzić się w nowym środowisku. Podkreśl, że wszędzie, gdzie pracowałeś/uczyłeś się, poznawałeś różne sposoby działania, organizacji pracy, etc. Że jesteś otwarty na naukę, że chcesz poznawać nowe rozwiązania, oraz proponować swoje. Oczywiście wszystko, co mówisz podpieraj autentycznymi przykładami.
Otwartość dobrym wskaźnikiem kreatywności
Niezależnie od tego, czy masz doświadczenie czy też nie – najważniejsza jest otwartość. Osoby, które są otwarte na nowych ludzi, doświadczenia i rozwiązania, zdecydowanie chętniej angażują się w oryginalne działania, mają innowacyjne pomysły. Pamiętaj, że na takich pracownikach pracodawcom zależy zwykle najbardziej!
Zostaw Komentarz