Wszystko, co musisz wiedzieć o sile woli – zawarte w jednej książce

with 5 komentarzy

O tym, dlaczego im bliżej wieczoru, tym trudniej oprzeć się czekoladzie – mimo diety… O tym, dlaczego bycie przekonanym o swojej sile woli często jej nie sprzyja. O tym, że wybaczanie sobie pozwala nam wytrwać w swoich postanowieniach! A także o tym, dlaczego jeśli jesteśmy zadowoleni ze swojej siły woli… łatwo może osłabnąć.

Wszystko to i wiele innych zaskakujących faktów o samokontroli znajdziesz w książce Kelly McGonigal Siła woli. Wykorzystaj samokontrolę i osiągaj więcej!”.

Książka traktuje o czymś, co dotyczy nas wszystkich, i co dla większości jest bardzo trudne: samokontrola. Wytrwanie w postanowieniach. Dieta. Rzucanie nałogów. Zmiana stylu życia. Trening nowych umiejętności. Czyli szeroko rozumiane osiąganie celów (więcej o celach znajdziesz TUTAJ).

Autorka książki przedstawia wiele „smaczków” związanych z tajemnicami siły woli i przytacza mnóstwo wyników badań naukowych na ten temat. Wierz mi – momentami czyta się to z ogromnym zdziwieniem!

Poniżej znajdziesz kilka takich „smaczków” dotyczących siły woli – zaczerpniętych właśnie z tej pozycji. A jest ich o wiele więcej!

Czy wiesz, że…

Zasoby woli są ograniczone

  • Siła woli wyczerpuje się wraz z upływem dnia, czyli rano masz więcej siły woli niż wieczorem. Jednym słowem: jeśli masz postanowienie, że będziesz coś robić / potrzebujesz coś zrobić, a istnieje ryzyko że Ci się nie będzie chciało – rób to najwcześniej, jak się da, najlepiej rano.
  • Tak – to jest wytłumaczenie, dlaczego tak łatwo być na diecie rano, a im bliżej wieczora tym gorzej. A w nocy?! W nocy siła woli śpi, a dieta nie istnieje 😀
  • Samokontrola jest jak mięsień – jeśli go dużo używasz (np. masz wiele postanowień), męczy się. Ale jest też dobra wiadomość: jeśli ją regularnie trenujesz (ale z umiarem!) – staje się silniejsza.

Siła woli jest energiochłonna

  • Samokontrola (zarówno odmawianie sobie czegoś, jak i postanowienie o robieniu czegoś) potrzebuje energii z Twojego organizmu.
  • Jeśli podejmujesz zbyt wiele postanowień, to masz mniejsze szanse, żeby w nich wytrwać.
  • Jeśli dasz radę je realizować, zapewne będzie to dużym stresem dla Twojego organizmu – właśnie z uwagi na zużywaną energię.
  • Wniosek: nie wszystko na raz. Dokonuj zmian małymi krokami. Wtedy masz największe szanse powodzenia i… najmniejszy szok dla organizmu 😉
  • Jeśli jesteś zmęczony po całym dniu – Twoja siła woli jest o wiele mniejsza, bo masz mniej energii. Wtedy najłatwiej „zbłądzić”!

Idealizowanie przyszłości sprawia, że przeceniasz swoje możliwości 

  • Kiedy postanawiasz sobie coś, to masz najczęściej wizję pasma sukcesów związaną z tym postanowieniem. Zakładasz zwycięstwo i nie może być inaczej… mimo, że podejmowałeś już wiele prób w przeszłości. Mówisz sobie: teraz będzie inaczej!
  • Tylko dlaczego masz wytrwać, skoro do tej pory Ci się nie udawało?
  • Mamy skłonność do myślenia o sobie w przyszłości jako o kimś innym niż jesteśmy obecnie. Moje Ja 1 (teraźniejsze) różni się od Ja 2 (z przyszłości). No i oczywiście Ja 2 jest idealne, a jego siła woli udźwignie każde postanowienie! Tylko… dlaczego masz w przyszłości wytrwać, skoro do tej pory nie dałeś rady? Jaki będziesz/ co będziesz mieć przez kolejne tygodnie czy miesiące, czego nie miałeś do tej pory? 
  • Realistyczne spojrzenie na siebie w przyszłości pozwala na większą rozwagę w podejmowaniu postanowień, co wpływa pozytywnie na Twoje szanse!

O tym, co powyżej, a także o wielu innych tajemnicach samokontroli – przeczytasz w książce. Znajdziesz tak też dużo sposobów na to, jak radzić sobie ze słabnącą siłą woli. Autorka przedstawia różne metody, które pomagają ją wzmacniać 😉

O innych, wartych uwagi książkach, poczytasz tu: #książki

A o wyznaczaniu i realizacji celów, tu: #cele

Gorąco polecam!

Agnieszka


 

"Produktywność w pracy. 13 zasad, dzięki którym Twoja praca będzie efektywna!"
Wyrażam zgodę na prze­twa­rza­nie po­da­nych powyżej danych w celu otrzy­my­wa­nia wiadomości drogą e-mail.
Bezpłatny e-book i zaproszenie do newslettera
Właśnie dołączasz do mojego newslettera. Sama nie lubię spamu, więc w ramach newsletera będę wysyłać do Ciebie tylko wartościowe treści: głównie powiadomienia o nowych wpisach na blogu oraz inne informacje służące Twojemu rozwojowi. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych osobowych, poprawić je lub usunąć. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zapisu na newsletter.

5 Odpowiedzi

  1. Klaudia
    | Odpowiedz

    Muszę przyznać, że się zaciekawiłam. Chętnie sięgnę po tę ksiażkę. Zwłaszcza, że mam tzw. słabą silną wolę 😉 Może dowiem się jak to zmienić

    • Agnieszka Żmuda
      | Odpowiedz

      Klaudia, już samo to, że dowiesz się więcej nt. siły woli i będziesz wiedzieć, jak ona „działa” – może być pomocne 😉

  2. Gocha
    | Odpowiedz

    ‚W nocy siła woli śpi, a dieta nie istnieje” – uwielbiam Cię za to zdanie! 😁😍

    • Agnieszka Żmuda
      | Odpowiedz

      Chyba każdy z nas to zna 😉 Samo życie!

  3. Anna
    | Odpowiedz

    Każdy może powiedzieć ze ma silną wolę – do czasu kiedy natrafimy na coś tak bardzo kuszącego, że chwila przyjemności staje się ważniejszą rzeczą od całego trudu, który włożyliśmy aby z czegoś zrezygnować co prowadziło nas do konkretnego celu. To w takich momentach powinniśmy ćwiczyć naszą silną wolę a satysfakcja będzie przeogromna 😉

Zostaw Komentarz